El Consell Comarcal demana solucions per al transport d'alumnes a la comarca
Així ho va reclamar en la primera trobada del Fòrum Polític Comarcal per a l’Educació a l’Alt Penedès de la legislatura 2023-2027.
Ahir dimarts, dia 15 de novembre, els regidors i les regidores d’Educació dels ajuntaments de l’Alt Penedès es van reunir al Fòrum Polític Comarcal per a l’Educació convocats pel Servei d’Ensenyament del Consell Comarcal de l’Alt Penedès.
Tal com a explicar el conseller comarcal d’Ensenyament i portaveu del Govern, Albert Tort, “el 90% dels regidors i regidores és la primera vegada que tenen aquesta responsabilitat, per això hem volgut fer valdre l’ecosistema educatiu de l’Alt Penedès, perquè l’hem de cuidar entre tots, i per presentar-los els grans temes que gestionem des del Consell Comarcal: més de 1.700 alumnes transportats diàriament, els ajuts de menjador, més de 600 alumnes matriculats a l’Escola de Música de l’Alt Penedès i els premis als treballs de recerca de Batxillerat”.
En el fòrum també es va portar a debat la problemàtica del transport de l’alumnat de l’Alt Penedès que cursa ensenyaments obligatoris (Primària i ESO) però que no tenen dret a transport obligatori i alumnes que cursen ensenyaments postobligatoris (Batxillerat i cicles formatius).
Aquest alumnat no té dret a transport escolar obligatori, per la qual cosa des del Servei d’Ensenyament del Consell Comarcal s’intenta pal·liar parcialment la seva situació oferint-los les places vacants del transport escolar.
Tot i que hi ha més de 180 alumnes que s’han acollit a aquesta solució provisional, el transport de l’alumnat d’ensenyaments postobligatoris no és competència del Consell Comarcal ni pot donar resposta a la demanda real.
De fet, hi ha alumnes que trien els estudis en funció de l’oferta educativa del seu municipi perquè no tenen transport per anar a altres centres on s’imparteixen els estudis que realment els interessen.
Albert Tort va parlar d’una problemàtica doble: “a més d’aquesta manca de transport, a la nostra comarca, i a altres comarques amb característiques geogràfiques similars, hi ha un greuge afegit: només té dret al transport escolar l’alumnat de Primària i ESO que estudia en un centre proposat pel Departament d’Ensenyament i ubicat en un municipi diferent del seu municipi de residència.
Així, es pot donar la paradoxa que un alumne que viu a poca distància de l’escola pot tenir dret al transport escolar si el centre està en un altre municipi; en canvi, un alumne que viu en una urbanització no té dret al transport escolar si l’escola està lluny, però ubicada al mateix municipi on resideix”.
Des de gener de 2022 el Consell Comarcal, proposat per la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), participa en una comissió d’estudi creada pel Departament d’Ensenyament per debatre com ha de ser el nou decret per al transport escolar (l’actual és de l’any 1996).
Aquesta comissió s’ha reunit 5 vegades i encara està en la fase d’anàlisi, tot i que hi ha consens entre els participants sobre la necessitat d’incloure, entre d’altres, el criteri de la distància geogràfica fins al centre escolar, perquè és més just socialment i més equilibrat territorialment.
Per aquest motiu, des del Consell Comarcal de l’Alt Penedès i amb l’avinentesa dels membres del Fòrum Polític Comarcal per a l’Educació, es demana que des de la Generalitat es presenti una proposta de decret del transport escolar de Catalunya, per tal que pugui ser aprovada durant aquest curs escolar.
Alhora, des del Consell Comarcal es demana que la visió educativa (nombre d’estudiants de Batxillerat i cicles formatius, fluxos de desplaçaments, horaris d’entrada i sortida dels centres) s’incorpori a la Taula per a la Mobilitat de l’Alt Penedès que el Consell Comarcal ha demanat que es convoqui aviat.
Albert Tort va explicar que “el Departament d’Ensenyament diu que, com que els alumnes d’ensenyaments postobligatoris no tenen dret a transport escolar, han de fer servir el transport públic i que, per tant, aquest problema és competència del Departament de Territori i Mobilitat. Al seu torn, el Departament de Territori ho tracta com un problema genèric. Els dos departaments han de col·laborar per trobar una solució; no es pot continuar obviant aquest problema”.